سرخط خبرها

علت لغو پرواز حج عمره چه بود؟ | کارشکنی عربستان یا مشکلات مالی ایران؟

  • کد خبر: ۲۰۴۱۸۲
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
  • ۲
علت لغو پرواز حج عمره چه بود؟ | کارشکنی عربستان یا مشکلات مالی ایران؟
پس از گذشت ۹ سال خبر برقراری حج عمره برای زائران ایرانی، موج خوشحالی را در بین زائرانی که سال‌ها پیش برای این سفر معنوی، ثبت نام کرده بودند، ایجاد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، پرواز‌های حج عمره از سال ۹۴ متوقف شده بود خیل عظیمی از زائران چشم انتظار برقراری دوباره پرواز‌ها بودند. در این سال‌ها تنها در ایام مناسک حج، زائران ایرانی اجازه ورود به عربستان را داشتند.

پس از تعویق ۲ هفته‌ای برقراری پرواز‌های عمره، قرار بود روز گذشته ۱۳ دی ماه اولین گروه زائران سرزمین وحی، از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران عازم عربستان سعودی شوند و پس از آن نیز روزانه حداقل ۲ پرواز به سوی عربستان صورت گیرد.

اما عدم صدور مجوز پرواز از سوی عربستان، پرواز‌ها از مبدا ایران به مقصد عربستان را تا اطلاع ثانوی در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

در حالی که پنجشنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که از سوی طرف عربستانی، مشکل و محدودیتی برای انجام پرواز‌های حج وجود نداشته و حتی مشکل بوجود آمده در پرواز‌های حج تمتع هم بخاطر قدیمی بودن ناوگان هوایی کشورمان بوده است.

اما روز گذشته سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر علت لغو پرواز را عدم دریافت مجوز نهایی لازم برای ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه جده دانست و گفت: مجوز فرود هواپیمای زائران باید از طرف عربستان صادر شود و این مشکل از سمت کشور ما نیست.

در همین راستا محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره علت به تعویق افتادن پرواز‌های عمره مفرده گفت: موضوع مالی مطرح نیست و بلافاصله بعد از اینکه عربستان مجوز صادر کند، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پروازهایش را آغاز می‌کند.

او در پاسخ به این شائبه که مطرح شده شرکت هواپیمایی معراج که قرار بوده در کنار ایران‌ایر، روزانه پرواز داشته باشد و به‌دلیل عدم دریافت مجوز این ایرلاین پرواز‌ها به عربستان تعلیق شده، اظهار کرد: هنوز پرواز‌های معراج شروع نشده است و بعد از تعیین تکلیف پرواز‌های هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، بقیه شرکت‌ها از جمله معراج هم در دستور کار قرار می‌گیرند.

محمدی‌بخش در پاسخ به اینکه با توجه به تعلیق پرواز‌های اولیه، چه زمانی این پرواز‌ها آغاز می‌شوند، گفت: بلافاصله بعد از اینکه عربستان مجوز صادر کند، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پروازهایش را آغاز می‌کند. ما درباره زمان این موضوع اطلاعی نداریم و باید ببینیم آن‌ها چه زمانی مجوز می‌دهند و این موضوع مربوط‌به سازمان هواپیمایی کشوری عربستان است که آن را پیگیری می‌کنیم.

حسام قربانعلی مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز با تاکید عدم صدور مجوز پرواز از سوی عربستان گفت: برای انجام پرواز‌ها به سرزمین وحی باید مجوز ورود از سوی سازمان هواپیمایی کشور عربستان صادر می‌شد که همچنان منتظر دریافت آن هستیم.

با این حال برخی از فعالان حوزه زیارتی «بدهی ایران‌ایر به عربستان و مشکل در انتقال پول» را دلیل اصلی لغو پرواز زائران عمره می‌دانند.

یکی از مدیران دفاتر زیارتی نیز معتقد است برقراری اعزام‌ها ممکن است یک هفته دیگر تأخیر داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامی
Poland
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
0
0
بندگان خدا مسؤلین قصد دارند دروغ نگویند! اما نمی‌توانند واقعیت را هم رسمٱ اعلام کنند برای همین موضوع را می‌پیچانند!!!
دلیل لغو پروازها، عمر بالای ناوگان هوایی ایران است. عربستان اجازه فرود به هواپیما با عمر بالا به فرودگاه جده را نمی‌دهد و اکثر هواپیماهای ما هم عمری بالای ۲۵ سال دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
0
0
مگرخدا خودش معجزه ای کنه مابریم مسئولین ک بفکرنیستن.
فقط خوبه پولهاروپرداخت کردیم از هزینه اصلی تا پول ارز و عوارض خروج.اگرنریم بازخوبه یک منفعتی برای اقتصاد جامعه پیش میاد....
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->